Docente di Psicologia dello Sviluppo e Psicologia dell’Educazione, Dipartimento di Scienze Umane per la Formazione ‘R.Massa’. Vice-coordinatrice del Dottorato in Scienze della Formazione e della Comunicazione, è presidente della Commissione Assicurazione di Qualità della ricerca dipartimentale. Principali interessi di ricerca: il ruolo del linguaggio nello sviluppo della teoria della mente dei bambini; lo sviluppo della competenza socio-emotiva; validazione di programmi di intervento nella promozione di abilità di comprensione sociale nei bambini. Società scientifiche di appartenenza:  AIP-Sezione Sviluppo/Educazione, EADP (European Association on Developmental Psychology), ISRE (International Society for Reseach on Emotions) ed ENSEC (European Network for Social and Emotional Competence).

Alcune pubblicazioni

Grazzani, I., Ornaghi, V., Pepe, A., Brazzelli, E., & Rieffe, C. (2017). The Italian version of the Empathy Questionnnaire for 18- to 36-months-old children: psychometric properties and measurement invariance across gender of the EmQue-I13. European Journal of Developmental Psychology, 14(1), 118-126. doi: 10.1080/17405629.2016.1140640.

Ornaghi V., Pepe A., Grazzani, I. (2016). False-belief understanding and language ability mediate the relationship between emotion comprehension and prosocial orientation in preschoolers. Frontiers in Psychology, 7: 1534. doi: 103389/fpsyg.2016.01534

Grazzani, I., Ornaghi, V., Brockmeier, J. (2016). Conversation on mental states at nursery: Promoting social cognition in early childhood. European Journal of Developmental Psychology.13, (5), p. 563-581 http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/17405629.2015.1127803

Grazzani I., Ornaghi V., Agliati A., Brazzelli, E. (2016). How to foster toddlers’ mental-state talk, emotion understanding and prosocial behavior: A conversation-based intervention at nursery school. Infancy, 21(2), 199-227. http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/infa.12107/epdf

Ciucci, E., Baroncelli, A., Grazzani, I., Ornaghi, V., Caprin, C. (2016).  Emotional arousal and regulation: Further evidence of the validity of the “How I Feel” Questionnaire for use with school-age children. Journal of School Health, 86, 3, 195-203.

Grazzani I., Corti I., Ornaghi V., Antoniotti C., Pepe A. (2015). Regolazione delle emozioni, autoefficacia emotiva ed empatia: Una ricerca in preadolescenza. Psicologia Clinica dello Sviluppo, XIX, 3,429-447. doi: 10.1449/81775

Grazzani, I., Ornaghi, V., Riva Crugnola, C. (2015). Emotion comprehension and attachment: A conversational intervention with school-aged children. Revue Européenne de Psychologie Appliquée/European Review of Applied Psychology, 65(6), 267-274. doi: 10.1016/j.erap.2015.10.0004

Grazzani I., Ornaghi V. (2015). La “Prova di completamento di storie sull’orientamento prosociale”: Un’esperienza per potenziare la disposizione ai comportamenti di aiuto. Psicologia Clinica dello Sviluppo, 2 (Agosto), 357-362.

Ornaghi, V., Grazzani, I., Cherubin, E., Conte, E., Piralli, F. (2015). ‘Let’s talk about emotions!’ The effect of conversational training on preschoolers’ emotion comprehension and prosocial orientation. Social Development, 24, 1, pp.166-183.

Grazzani, I. (2014). Psicologia dello sviluppo emotivo. Seconda edizione, Bologna, Il Mulino.

Ornaghi, V., Brockmeier, J., Grazzani, I. (2014). Enhancing social cognition by training children in emotion understanding: A primary school study. Journal of Experimental Child Psychology, 119, pp. 26-39. DOI: 10.1016/j.jecp.2013.10.005.

Ornaghi, V., Grazzani, I. (2013). The relationship between emotional-state language and emotion comprehension: A study with school-age children. Cognition and Emotion, 27, 2, pp. 356-366.

Grazzani, I., Ornaghi, V. (2012), How do use and comprehension of mental-state language relate to theory of mind in middle childhood? Cognitive Development, 27, pp. 99-111.

Grazzani, I., Ornaghi, V. (2011), Emotional state talk and emotion understanding: A training study with preschool children, Journal of Child Language, 38(5), pp. 1124-1139.

Ornaghi, V., Brockmeier, J., Grazzani, I. (2011), The role of language games in children’s understanding of mental states: A training study, Journal of Cognition and Development, 12(2), pp. 239-259.

Grazzani I., Ornaghi V., Antoniotti, C. (2011), Children’s and adolescents’ narratives of guilt: Antecedents and mentalization, European Journal of Developmental Psychology, 8(3), pp. 311-330.

Grazzani, I., Antoniotti, C., Ciucci, E., Menesini, E., Primi, C. (2009). La misura dell’intelligenza emotiva: Un contributo alla validazione italiana dell’Emotional Intelligence Scales (EIS) con adolescenti. Giornale Italiano di Psicologia, XXXVI, 3, 635-656.

Grazzani I., Oatley, K. (1999). The experience of emotions of interdependence and independence following interpersonal errors in Italy and Anglophone Canada, Cognition & Emotion, 1, 49-63.