She has a Master Degree in Developmental and Educational Psychology at Milano-Bicocca University. Her research interests include the development of social-emotional skills in early childhood, the impact of research-intervention systems in educational contexts on children’s cognitive and socio-emotional competence, the role of new technologies in fostering the development of collaboration and socialization competence during preschool years.

Pubblications

Grazzani, I., Ornaghi, V., Agliati, A., Brazzelli, E., Lucarelli, M. (in press). Promoting toddlers’ development of mental-state language and social cognition: The role of narratives and conversation. In Veneziano, E. & Nicolopoulou, A. (Eds.). Narrative, Intervention, Literacy, and other skills. Amsterdam, The Netherlands: John Benjamins Publishing Co.

Ornaghi, V., Brazzelli, E., Grazzani, I., Agliati, A., & Lucarelli, M. (2017). Does training toddlers in emotion knowledge lead to changes in their prosocial and aggressive behavior towards peers at nursery? Early Education and Development, 28(4), 396-414. doi:1080/10409289.2016.1238674

Brazzelli, E, Grazzani, I., Ornaghi, V., Agliati, A., Lucarelli, M. (2016). Empatia e prosocialità tra natura e cultura. Bambini, Maggio, 12-16.

Lucarelli, M., Agliati, A., Ornaghi, V., Grazzani, I. (2016). Qualcosa è cambiato Bambini, Febbraio, 14-18.

Ornaghi V., Grazzani I., Pepe A., Agliati A., Brazzelli E., & Lucarelli M. (2016). La relazione fra comprensione delle emozioni e comportamento prosociale in bambini fra 2 e 3 anni: il ruolo del linguaggio. Lavoro presentato al XXIX Congresso AIP, Sezione di Psicologia dello Sviluppo e dell’Educazione, 8-10 Settembre, Vicenza. Libro degli abstract, pagg. 6-7.

Ornaghi V., Grazzani, I., Agliati, A., Lucarelli, M., Brazzelli, E. (2015). Lo sviluppo della competenza emotiva e del comportamento prosociale nei bambini: una ricerca sulla socializzazione emotiva al nido. Lavoro presentato al XXVIII Congresso Nazionale AIP, Sezione di Psicologia dello Sviluppo e dell’Educazione. 24-26 Settembre, Parma.

Grazzani I., Ornaghi V., Agliati A., Brazzelli E., Lucarelli M. (2015). Lo sviluppo della teoria della mente emotiva al nido: una proposta di intervento conversazionale. Lavoro presentato al XXVIII Congresso Nazionale AIP. Sezione di Psicologia dello Sviluppo e dell’Educazione. 24-26 Settembre, Parma.