Psychologist, psychoterapist, she got a PhD in Human Sciences, psychological curriculum. She is now researcher at the Department of Human Sciences “R. Massa”, University of Milano-Bicocca (Milan, Italy). She teaches Developmental Psychology in the Master programme “Primary Education”. Her main research interests are in Developmental and Educational Psychology and. She is particularly interested in studying the development of socio-emotional competences in children with typical and atypical development (especially children with autism), the aggressive and the prosocial behaviours, the development of creativity in children with a typical development and in those with autism.

Selected Publications

Belacchi, C., & Farina, E. (2017). Utilitarian and emotion-related components of moral judgement: Gender and age effects and the relationship with prosocial and hostile roles in bullying. European Journal of Developmental Psychology. Published online: 10 mar 2017. Doi: 10.1080/17405629.2017.1301254.

Molteni, S., Farina, E. (2016). Laboratori di creatività per l’autismo: Un percorso per promuovere le competenze socio-relazionali ed emotive dei bambini. Trento: Erickson.

Molteni, S., Farina, E. (2015). Autismo, creatività e benessere. In O. Albanese e A. Delle Fave (Eds.), Disabilità, diversità e promozione del benessere. Aspetti clinici, formativi ed educativi. Milano: F. Angeli, pp.173-189.

Businaro, N., Ferrari, B., Farina, E., Albanese, O. (2015). Lo sviluppo della persona nel ciclo di vita. In M. Bassi & A. Delle Fave (a cura di), Psicologia generale per le professioni medico-sanitarie. Novara: UTET, pp. 211-237.

Businaro, N., Lupi, C., Molteni, S., Gitti, F., Polo, F., Farina, E., Biondi, S., Mancuso, M. (2015). Abilità sociali ed emotive: una ricerca-intervento con bambini con Sindrome di Asperger e Autismo ad Alto Funzionamento. Autismo e disturbi dello Sviluppo, 13(2): 161-181.

Farina, E., Belacchi, C. (2014). The relationship between emotional competence and hostile/prosocial behavior in Albanian preschoolers: An exploratory study. School Psychology International, 35(5), 475-484. doi:10.1177/0143034313511011l.

Farina E., Bernardi M., Albanese O. (2012). Disturbi dello spettro autistico e relazione fraterna. Uno studio esplorativo con il questionario SRQ. I Care, 37(4), 124-132.

Belacchi C., Farina E. (2012), Feeling and Thinking of Others: Affective and Cognitive Empathy and Emotion Comprehension in Prosocial/Hostile Preschoolers. Aggressive Behavior, 38, 150-165, DOI: 10.1002/ab.21415.

Belacchi C., Farina E. (2011). I comportamenti a rischio in età prescolare: il ruolo della comprensione delle emozioni e della disposizione all’empatia nelle condotte ostili e prosociali. In I. Grazzani Gavazzi e C. Riva Crugnola (a cura di), Lo sviluppo della competenza emotiva dall’infanzia all’adolescenza. Percorsi tipici e atipici e strumenti di valutazione, Unicopli, Milano, pp. 151-166.

Belacchi C., Farina E. (2010), Prosocial/hostile roles and emotion comprehension in preschoolers. Aggressive Behavior, 36, 371–389, DOI: 10.1002/ab.20361.